8 مورد از تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست


در صنایع ساختمان سازی، مواد پلاستیکی عمر کمتری نسبت به مصالح طبیعی مانند چوب و آهن دارند. با این وجود، بسیاری از عوامل مانند قیمت ارزان و سبک بودن وزن، باعث شده است تا توجه انسان‌ها به استفاده از انواع فرآورده‌های پلاستیکی جلب شود.

در این مقاله از سالار فایبرگلاس، ضمن معرفی پلی کربنات و کارتن پلاست و انواع آن با بیان تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست و پاسخ به سوال جایگزین کارتن پلاست چیست، دو مورد از پرکاربردترین مصالح را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم. پس این متن را از دست ندهید.

 

تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست

 

پلی کربنات چیست؟

پیش از آن که به بررسی تفاوت کارتن پلاست و پلی کربنات و همچنین جایگزین کارتن پلاست چیست بپردازیم، لازم است که با تعریف هرکدام به صورت جداگانه آشنا شویم. به طور کلی، پلی کربنات به نوعی از پلاستیک گفته می‌شود که سطحی شفاف دارد. مهم‌ترین دلیل طراحی و تولید ساخت چنین پلاستیکی، این بود که ماده‌ای به وجود بیاید تا بتوانند از آن، در برخی سازه‌ها و پروژه‌ها به جای شیشه استفاده کنند؛ در حالی که از همان قابلیت‌هایی که شیشه دارد، مانند بی‌رنگ بودن و شفاف بودن آن برخوردار باشد.

برای اولین بار به شکل رسمی، پلی کربنات توسط مردی به نام دانیل فاکس، که عضو شرکت جنرال الکتریک پلاستیک بود ساخته شد. فاکس برای اولین بار در سال 1953 موفق به ساخت کاربردی فرمول ورق پلی کربنات شد و تا سال 1958 توانست آن را به تولید انبوه برساند و روانه‌ی بازار تولید کنندگان و مصرف کنندگان کند. تا به امروز، پلی کربنات سخت‌ترین و محکم‌ترین ماده‌ی شبیه به شیشه است که ساخته شده است و توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

 

انواع پلی کربنات

انواع ورقه‌های پلی کربنات چیست؟ این ورقه ها در دو نوع ساده و چند جداره ساخته می‌شود که نوع چند جداره‌ی آن با داشتن مقاومت بالاتر، در ساخت سقف کاذب یا سقف و دیواره‌های گلخانه‌ها کاربرد فراوانی دارد.

از میان چند تفاوت این دو محصول می‌توان به همین موضوع اشاره کرد که پلی کربنات به دو نوع ساده و پلی کربنات چند جداره تقسیم می‌شود، در حالی که کارتن پلاست به سه نوع ورقه‌ای یا ساده، عمودی ، رولی و کندویی یا حبابی تقسیم می‌شود.

از مهم‌ترین فواید پلی کربنات، می‌توان به مقاومت بالای آن در مقابل اسیدها و بازها اشاره کرد که به این منجر می‌شوند تا این مصالح عمر بالاتری داشته باشند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود تا افراد به جای شیشه، مایل به استفاده از پلی کربنات در ساختمان‌ها و منازل خود باشند این است که پلی کربنات به گونه‌ای عایق سرما و گرما نیز به شمار می‌رود که این مورد مهم ترین تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست است.

به طور مثال، این ماده در تابستان، با جذب بخش زیادی از نور خورشید و بازتاب دادن آن، از گرم شدن بیش از حد هوا جلوگیری کرده و به خنک شدن فضای داخلی خود کمک می‌کند. علاوه بر آن، وزن کم این ماده، باعث می‌شود تا نسبت به شیشه برتری داشته باشد و استفاده از آن نیز امنیت بیشتری داشته باشد. چرا که شیشه به راحتی می‌شکند و تکه‌های آن تیز و خطرناک هستند در حالی که پلی کربنات تجزیه ناپذیر است و به راحتی خطرساز نمی‌شود.

 

پیشنهاد مطالعه: تفاوت پلی کربنات و شیشه

فرق پلی کربنات و کارتن پلاست چیست؟

 

کاربرد ورق‌های پلی کربنات

در بخش‌های قبلی، تا حدودی به این موضوع اشاره کردیم که ورقه‌هایی که از پلی کربنات یا پلاستیک ساخته شده اند، برای پارتیشن بندی، سقف‌های کاذب، سقف و دیواره‌های گلخانه‌ها یا پوشش استخرها و به طور  کلی هر فضایی که نیاز به دیواره‌ها و سقف شفاف و شیشه مانند داشته باشد کاربرد خواهد داشت.

چیزی که بسیار به پلی کربنات در رسیدن به این شهرت کمک کرده است، برقرار کردن یک محیط امن برای افراد است. از یک سو، با داشتن عایق نور فرابنفش، خطر ابتلا به سرطان کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر، وزن بسیار سبک آن و تجزیه ناپذیر بودن این ماده نیز، آن را گزینه‌ی مناسبی برای استفاده‌ی انبوه در مناطق پرخطر و موقعیت‌های حساس کرده است.

از این ماده برای ساخت گنبدهای تزئینی یا بخش سقف برخی قسمت‌های پاساژها و پوشش سقف پارکینگ نیز استفاده می‌شود. چرا که سبک است و وزن کم آن در معماری و ساختمان سازی، نکته‌ی بسیار مثبتی به شمار می‌رود. استفاده از پلی کربنات در چنین مواردی تنها مختص به زمان حال نیست. بسیاری از معماران از زمانی که با این ماده آشنا شدند، از آن در ساخت بناها و سازه‌های گوناگون خود کمک گرفتند.

 

مقایسه پلی کربنات و کارتن پلاست

 

جدا از تمام این موارد، مقاومت بالای پلی کربنات، این ماده را به یک گزینه‌ی مناسب برای استفاده در بسته بندی و پکیجینگ وسایل و ابزارهای دیگر نیز تبدیل می‌کند.

در ادامه به توضیح مختصری درباره کارتن پلاست و کاربرد های آن و تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست می پردازیم.

 

کارتن پلاست چیست؟

در توصیف اینکه کارتن پلاست چیست، می‌توان گفت به ورقه‌های پلاستیکی کارتنی گفته می‌شود که اکثرا دوجداره هستند و حتی بافت آن‌ها نیز شبیه به کارتن است. برای ساخت یک ورق کارتن پلاست، سه لایه از ورقه‌های پلی پروپیلن را در کنار هم قرار می‌دهند تا کارتن پلاست شکل بگیرد.

بیشترین کاربرد کارتن پلاست برای ساخت ماکت و الگوهای معماری گوناگون است. آن را با نام‌های دیگری از جمله پلاستیک چین دار، هالوپروفیل، شیت پلاست و پلاست پک نیز می‌شناسند و ورقه‌های این ماده در ضخامت‌های گوناگون، بین 2 الی 12 میلی متر قابل خرید است و امکان انتخاب را برای شما متنوع ساخته است.

نکته‌ای که ورقه‌های کارتن پلاست را بیش از پیش محبوب ساخته است، قابل بازیافت بودن آن است. استفاده از این مواد برای ساختمان و سازه‌ها کاملا بدون ضرر است و علاوه بر داشتن خطر کمتر، برای محیط زیست نیز بی‌خطر است و به راحتی قابل بازیافت شدن است.

 

کارتن پلاست چیست

 

انواع کارتن پلاست

پیش از این، در خصوص تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست گفتیم که انواع کارتن پلاست عموما به چهار گروه ساده یا ورقه‌ای، عمودی ، رولی و حبابی یا کندویی تقسیم می‌شود. کارتن پلاست‌های ساده، نوعی هستند که بسیار راحت یافت می‌شوند و حتی برای مواردی مانند ساخت کاردستی دانش آموزان نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

مدل‌های عمودی از ترکیب پلی پروپیلن و پلی اتیلن ساخته می‌شوند و مانند مدل ساده‌ی کارتن پلاست، دندانه دندانه دار نیستند. بلکه پس از پایان فرایند ساخت، از یک دستگاه مخصوص استفاده می‌کنند تا آن‌ها را برش دهند.

مدل رولی از ورقه هایی به ضخامت 2 الی 12 میلی متر در طول و عرض دلخواه ( حداکثر عرض 2.40 متر ) در رنگ های مختلف تولید و عرضه می شود.از کاربرد های کارتن پلاست رولی می توان در ساخت و ساز، صنایع سوله سازی، صنایع کشاورزی و… نام برد.

مدل حبابی یا کندویی نیز به دلیل شکل خاص خود طرفداران خود را دارد. از نظر زمانی، این مدل آخرین نمونه‌ی ساخته شده از ورقه‌های کارتن پلاست است و مقاومت بالایی دارد. مقاومت این مدل به حدی بالا است که جدا از این که آن را به عایقی محکم در برابر مواد شیمیایی تبدیل می‌کند، آن را ضد خط و خش نیز می‌سازد.

 

عکس کارتون پلاست

 

کاربرد ورق‌های کارتن پلاست

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شده است، ورقه‌هایی که از جنس کارتون پلاست باشند نیز می‌توانند برای پارتیشن بندی، سقف کاذب، بسته بندی، انواع عایق و حصارکشی و یا حفاظ بندی استفاده شوند.

با توجه به این که ورقه‌های از جنس کارتن پلاس، در برابر آب نیز مقاوم هستند، می‌توان از آن‌ها به عنوان عایق آب و رطوبت نیز استفاده کرد. استفاده‌ی دیگر کارتن پلاست در عرصه‌ی بسته بندی است که در این صنعت نیز کاربرد بسیار بالایی دارد.

رول‌های کارتن پلاست مقاومت بالایی در برابر اسیدها، بازها و انواع شوینده‌ها و پاک کننده‌های شیمیایی دارند. به دلیل همین مقاومت، یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار برای استفاده در دیواره‌های مرغداری‌ها و یا دامداری‌ها، کارخانه‌ها و انواع گوناگون سوله‌ها و پوشش سقف کارتن پلاست ها هستند.

 

پیشنهاد مطالعه: تفاوت پلی کربنات با پلاستیک

مقایسه کارتن پلاست و پلی کربنات

 

تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست چیست؟

همان طور که در بالا اشاره شد ویژگی این دو محصول بسیار متفاوت است به همین دلیل هر یک کارایی متفاوتی نیز دارند. اما به صورت کلی میتوان تفاوت آن‌ها را به صورت زیر بررسی کرد:

  1. ماده اولیه پلی کربنات، پلاستیک سخت و شفاف است ولی کارتن پلاست از لایه های پلیمری و مقوا تشکیل شده است.
  2. ساختار پلی کربنات از یک لایه و کارتن پلاست از چندلایه تشکیل شده است.
  3. پلی کربنات جایگزینی برای شیشه است در صورتی که کارتن پلاست جایگزینی برای جعبه های بسته بندی و مقوا است.
  4. یکی از ویژگی های جذاب و کاربردی پلی کربنات ها عدم انتقال اشعه فرابنفش است. عایق بودن پلی کربنات ها در برابر اشعه UV مزیت بزرگی است که کارتن پلاست از آن بی بهره است.
  5. از دیگر تفاوت بین این دو محصول کاربردی می‌توان به مقاومت بیشتر پلی کربنات در برابر گرما و سرما اشاره کرد. کارتن پلاست ممکن است بخاطر شرایط دمایی دچار ترک خوردگی شود.
  6. انعطاف پذیری ورق کارتن پلاست نسبت به پلی کربنات بیشتر است.
  7. ورق های پلی کربنات و کارتن پلاست هر دو در زمان آتش سوزی دودزا بوده ولی شعله ور نمیشوند.
  8. به دلیل امکانات بیشتر ورق پلی کربنات قیمت آن نیز به نسبت کارتن پلاست بیشتر است.

 

مقایسه پلی کربنات و کارتن پلاست

اکنون به این سوال می‌رسیم که بهترین گزینه برای شما کدام یک است؟ پلی کربنات یا کارتن پلاست؟ باید بگوییم که با توجه به مزایا و کاربردهای خاص هر یک از این دو ماده، نمی‌توان به صورت قطع ورق پلی کربنات را بر ورق کارتن پلاست برتری داد و یا برعکس؛ بلکه بهتر است با در نظر گرفتن شرایط شما، ویژگی‌های هرکدام و تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست، بهترین گزینه را برای شما پیدا کنیم.

 

  • مقاومت

از معایب کارتن پلاست نسبت به پلی کربنات ، در سطح مقاومت هرکدام است. ورق پلی کربنات مقاومت بالاتری نسبت به کارتون پلاست دارد. این ورقه‌ها ضد اشعه‌ی نور خورشید و ضد اشعه‌ی UV آن هستند. همچنین در برابر نور فرابنفش نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. این موضوع همچنین باعث می‌شود تا بخشی از گرما، توسط این روکش محافظ دفع شود و پلی کربنات را به یک عایق عالی گرما تبدیل کند.

در حالت عادی، ورقه‌های جنس کارتون پلاست از چنین روکش مقاومی که آن را در برابر نور خورشید و اشعه‌ی UV مقاوم سازد برخوردار نیستند. با این وجود، برخی از کارخانه‌ها در صورت درخواست مشتری و با اضافه کردن هزینه، می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند و ورق‌های کاربن پلاستی تولید کنند که عایق اشعه UV و نور خورشید نیز باشند.

 

جایگزین کارتن پلاست

  • جنس

از دیگر مصادیق تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست این است که ورقه‌هایی که از جنس پلی کربنات هستند، آتش نمی‌گیرند، بلکه ذوب می‌شوند؛ اما مشکل این جا است که تا حدی دودزا هستند که این موضوع می‌تواند آزاردهنده باشد.

  • قیمت

از نظر هزینه نیز، با توجه به تفاوتی که میان مقاومت پلی کربنات و کارتون پلاست وجود دارد، مسلم است که هزینه‌ی پلی کربنات بالاتر است و ورق‌های این جنس به دلیل مقاومت بالاتر و داشتن پوشش ضد اشعه‌ی نور فرابنفش، در بازار گران‌تر هستند.

علاوه بر موارد گفته شده، دیگر تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست این است که قیمت پلی کربنات نیز می‌تواند دچار نوسان شود. چرا که مشتری خود می‌تواند تعیین کند که آیا می‌خواهد فقط یک طرف ورقه عایق UV باشد و یا هر دو طرف آن لازم است عایق شوند. بنابراین این موضوع نیز روی قیمت آن تاثیر خواهد داشت.

 

جایگزین کارتن پلاست چیست؟

چندین جایگزین برای کارتن پلاست وجود دارد که بسته به نیازهای خاص خود می توانید آنها را در نظر بگیرید. برخی از گزینه های ممکن  برای خرید کارتن پلاست عبارتند از:

کروپلاست:

یک ورق پلاستیکی موجدار که شبیه کارتن پلاست است اما در برابر آب و مواد شیمیایی بادوام تر و مقاوم تر است.

فوم برد:

فوم بردها سبک وزن، سفت و سخت هستند و به راحتی قابل برش و شکل دادن هستند و آنها را به انتخابی عالی برای کاربردهای مختلف تبدیل می کند.

مقوا:

مقوا به دلیل سازگاری با محیط زیست، زیست تخریب پذیر و قابل بازیافت، جایگزین مقرون به صرفه ای برای کارتن پلاست است.

ورق فوم پی وی سی:

برای کاربردهایی که نیاز به استحکام و مقاومت در برابر ضربه دارند، ورق های فوم پی وی سی همه کاره، سبک و بادوام انتخاب مناسبی به عنوان جایگزین کارتن پلاست هستند.

برخی از موارد که می‌توانند جایگزین کارتن پلاست باشند را معرفی کردیم اما نکته مهم این است که موادی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازها و نیازهای خاص شما مطابقت داشته باشد.

 

ففوم پی وی سی

 

کدام یک را بخریم؛ پلی کربنات یا کارتن پلاست؟

با توجه به تمام سخنانی که درباره تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست والبته جایگزین کارتن پلاست چیست گفته شد، احتمالا فکر می‌کنید که پلی کربنات گزینه‌ی بسیار مناسب‌تری نسبت به کارتن پلاست است. با این وجود، توجه داشته باشید که برای داشتن یک انتخاب مناسب، باید با دقت تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست را در نظر بگیرید.

در پاسخ به سوال پلی کربنات یا کارتن پلاست از کجا بخرم باید گفت گروه صنعتی سالار فایبر، با داشتن بیش از بیست سال تجربه، قادر به تولید مرغوب‌ترین نوع ورقه‌های پلی کربنات، ورقه‌های کارتن پلاست و فایبر گلاس است. این شرکت همواره در تلاش است تا با داشتن بهترین کیفیت، مناسب‌ترین مواد را در ازای کمترین قیمت در اختیار شما قرار دهد.

 

سخن پایانی:

درمورد پلی کربنات و کارتن پلاست چیست و ویژگی ها و کاربرد هرکدام صحبت کردیم و در انتها به بررسی تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست پرداختیم. در صورتی که حتی با وجود دانستن تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست، هنوز هم در انتخاب پلی کربنات یا کارتن پلاست شک دارید، می‌توانید برای مشاوره خرید و بازدید از انواع مدل‌های پلی کربنات و کارتن پلاست از سایت‌های مجموعه‌ی سالار فایبر و پلیمر طلایی یزد دیدن کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال، با ما تماس برقرار کنید. از همراهی شما عزیزان تا این لحظه سپاسگزاریم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *