پلی کربنات ذوزنقه ای چیست؟


پلی کربنات یک پلیمر ساختاری با خواص مثبت و منحصر به‌فرد است که انواع مختلف آن مانند پلی کربنات ذوزنقه‌ای و پلی کربنات سینوسی در تولید اشیاء پلاستیکی، صنایع مختلف چون ساخت‌و ساز، خودروسازی و غیره استفاده می‌شود.

پلیمر طلایی یزد یکی از تامین‌کنندگان ورق پلی کربنات در ایران است که با تامین ورق‌های باکیفیت، به نیاز مشتریان خود پاسخ می‌دهد.

در ادامه خواهیم گفت که پلی کربنات ذوزنقه ای چیست و چه تفاوتی با نوع سینوسی دارد.

پلی کربنات چیست؟

پیش از اینکه بگوییم پلی کربنات ذوزنقه ای چیست، باید بدانیم ماهیت ورق پلی کربنات چیست و چه کاربردهایی دارد.

ورق پلی کربنات، نوعی شیشه پلاستیکی مقاوم و شفاف است که از پلیمر پلی کربنات ساخته می‌شود.

این ورق‌ها در مقایسه با شیشه ساده، سبک‌تر و مقاوم‌تر در برابر ضربه و شوک حرارتی هستند به همین دلیل انواع مختلف این ورق‌ها در کاربردهای مختلف مانند ساخت پنجره‌ها، حفاظ در، نمای ساختمان، تابلوهای تبلیغاتی و غیره جایگزین شیشه و پلاستیک می‌شوند.

 

پلی کربنات ذوزنقه ای

 

انواع پلی کربنات

همانطور که بالاتر گفتیم پلی کربنات یک پلیمر سخت و شفاف است که در بسیاری از کاربردهای مختلف از این ماده استفاده می‌شود. انواع پلی کربنات عبارتند از:

1. پلی کربنات ذوزنقه‌ای
2. پلی کربنات سینوسی
3. پلی کربنات دوجداره
4. پلی کربنات شفاف
5. پلی کربنات مات
6. پلی کربنات رنگی
7. پلی کربنات ضدخش
8. پلی کربنات ضدآتش

هرکدام از این پلی کربنات‌ها با توجه به ویژگی و خصوصیات خود در صنایع مختلف استفاده می‌شوند و به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه، ویژگی‌های الکتریکی، شفافیت و سبکی جایگزین مناسبی برای شیشه و فلز در برخی از کاربردها هستند.

در ادامه به بررسی دقیق‌تر سه مورد اول این لیست می‌پردازیم.

 

آشنایی با پلی کربنات ذوزنقه ‌ای

پلی کربنات ذوزنقه ای چیست؟ ورق پلی کربنات ذوزنقه‌ای به دلیل شکل خاص و منحصربه‌فرد (شکل ذوزنقه‌ای و کمانی)، وزن سبک، مقاومت بالا و نصب و حمل آسان می‌تواند به راحتی در قسمت‌های مختلف ساختمان نصب شود به همین دلیل در ساخت و تولید انواع اشیاء مانند پنجره‌ها، سایبان‌ها و آلاچیق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین در صنعت خودرو سازی برای ساخت قطعاتی مانند کاور موتور، قطعات داخلی خودرو (مثل داشبورد و صندلی) و شیشه‌های جلویی خودرو به جای شیشه می‌توان از این نمونه پلی کربنات استفاده کرد.

ورق‌های پلی کربنات ذوزنقه‌ای به راحتی قابل شکل‌دهی هستند و می‌توان آن‌ها را به شکل‌های مختلفی تولید کرد. همچنین، این پنل‌ها در رنگ‌ و طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند که می‌توان از آن‌ها برای نورپردازی و طراحی داخلی ساختمان استفاده کرد.

رنگ‌های متداول برای پلی کربنات ذوزنقه‌ا ی شامل شفاف، سفید، سفید مات، نقره‌ای و مشکی هستند، اما می‌توان آن‌ها را در رنگ‌های دیگر هم تولید کرد.

 

ضخامت و وزن ورق‌های پلی کربنات ذوزنقه‌ ای

 

وزن و ضخامت ورق‌های پلی کربنات ذوزنقه ‌ای شکل

ضخامت و وزن ورق‌های پلی کربنات ذوزنقه‌ ای به نوع و کیفیت مواد اولیه، اندازه و ابعاد پنل و همچنین نوع و میزان عایق‌بندی بستگی دارد. اما به طور کلی ضخامت ورق‌های پلی کربنات ذوزنقه‌ای بین 6 تا 16 میلیمتر و وزن‌ آن‌ها بین 1.2 تا 3.5 کیلوگرم متغیر است.

شاید این سوال مطرح شود که علت تفاوت در ضخامت ورق‌های پلی کربنات ذوزنقه ای چیست. در پاسخ به این سوال باید گفت که هر یک از این ضخامت‌ها، وزن و کاربرد متفاوتی در ساختمان دارند.

برای نمونه، ورق‌های پلی کربنات ذوزنقه‌ای با ضخامت 6 میلیمتر، وزنی حدود 1.2 کیلوگرم بر متر مربع دارند. با افزایش ضخامت ورق‌ها، مقاومت در برابر شکستگی و ضربه هم افزایش پیدا کرده و وزن آن‌ها بیشتر می‌شود.

 

تفاوت پلی کربنات ذونقه‌ای و سینوسی

پلی کربنات سینوسی چیست؟ پلی کربنات سینوسی یا ورق موج‌دار (نام تجاری : TEGOPLUS) شکل سینوسی و خطوط موازی دارد و به دلیل شفافیت بالا، مقاومت در برابر شکست و ضربه، وزن سبک، مقاومت در برابر تغییرات آب‌وهوایی و قابلیت انعطاف پذیری به عنوان یک جایگزین مناسب برای ورق‌های پلی کربنات ذوزنقه‌ای در ساخت سقف‌ها و سایر کارهای ساختمانی شناخته می‌شود.

به دلیل ویژگی‌های مشابه، برخی افراد ورق پلی کربنات سینوسی را با ذوزنقه ای اشتباه می‌گیرند. ورق پلی کربنات سینوسی در ضخامت‌ و ابعاد مختلفی در بازار موجود است و می‌تواند به راحتی به اندازه‌های مورد نیاز بریده شود.

همچنین، نحوه نصب ورق پلی کربنات سینوسی بسیار آسان بوده و معمولاً با قطعات متصل‌کننده‌ای که به صورت پیچ و رولپلاکی هستند نصب می‌شوند.

ورق پلی کربنات چند جداره چیست؟

نوعی دیگر از پلی کربنات‌ها، ورق پلی کربنات چند جداره‌ است که به دلیل ساختار لایه‌ای که دارد نسبت به دو نمونه قبل ویژگی‌های بهتری را نشان می‌دهد.

هر لایه از ورق‌ها معمولاً از دو تا سه لایه پلی کربناتی تشکیل شده است که به صورت چسبیده به هم قرار گرفته‌اند به همین دلیل در برابر ضربه، شکستگی و حرارت مقاوم‌تر هستند.

پلی کربنات‌های چند جداره در ساخت پنجره‌، سقف‌، انواع تابلوها و نمایشگرهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقایسه پلی کربنات ذوزنقه، سینوسی و چند جداره در یک نگاه

 

مقایسه پلی کربنات ذوزنقه، سینوسی و چند جداره

 

سخن پایانی
در این مطلب آموزشی نکاتی درباره اینکه پلی کربنات ذوزنقه ای چیست (و همچنین درباره اینکه تفاوت آن با ورق پلی کربنات سینوسی چیست) گفته شد.

با توجه نوشته‌های بالا و خصوصیات گفته شده، می‌توان دریافت که انواع پلی کربنات‌ها مانند ورق پلی کربنات ذوزنقه ای و سینوسی جایگزین مناسبی برای شیشه و فلز هستند و می‌توانند در صنایع مختلف بکار روند.

اگر قصد خرید بهترین برند پلی کربنات را دارید، نمایندگی پلیمر طلایی یزد با ارائه انواع ورق‌های پلی کربنات، به مشتریان خود این امکان را خواهد داد تا از مزایای این پلیمر در پروژه‌های خود بهره بگیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *