نحوه تعمیر فایبرگلاس مرحله به مرحله


ورق فایبرگلاس یک محصول پوششی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. این مجصول محکم است و در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.

برای محصور سازی و در سقف سازه‌های ساختمانی کاربرد دارد. فایبرگلاس مزایای زیادی دارد اما در صورت اصابت ضربه محکم، امکان دارد دچار ترک خوردگی و یا شکست شود.

مزیت دیگری که این محصول دارد، قابلیت تعمیر آن است. شکستگی، سوراخ و یا ترک خوردگی آن را می‌توانید به راحتی تعمیر کنید. در این مقاله با نحوه تعمیر فایبرگلاس آشنا خواهید شد.

 

ترمیم فایبرگلاس

 

معرفی فایبرگلاس

شاید در ابتدا لازم باشد که بدانید، فایبرگلاس چیست و چه کاربردی دارد؟ در تعریفی مختصر باید بگوییم که انواع فایبرگلاس ترکیبی از الیاف شیشه و رزین هستند.

رزین به عنوان ماده زمینه‌ای است و الیاف شیشه برای تقویت استحکام به کار می‌روند. این محصول مقاومت بالایی دارد و در بسیاری از وسایل استفاده می‌شود.

شاید جالب باشد که بدانید در خودرو‌ها (خصوصا قسمت سپر‌ها)، هواپیما‌ها، وان حمام و بسیاری از وسایل دیگر نیز از فایبرگلاس استفاده می‌شود. استحکام بالا، مقاومت در برابر پوسیدگی و قیمت مناسب تنها بخشی از مزایای آن است.

 

تعمیر قطعات فایبرگلاس

در صورت اصابت ضربه محکم به ورق فایبرگلاس احتمال ترک خوردگی و یا شکست وجود دارد. اما نگران نباشید. ترمیم فایبرگلاس کار سختی نیست. در ادامه با مواد اولیه و مراحل تعمیر فایبر گلاس آشنا خواهید شد.

 

مطالعه بیشتر: روش جوش فایبرگلاس

انواع آسیب دیدگی فایبرگلاس

قبل از شروع به کار باید آسیب دیدگی فایبرگلاس را بررسی کنیم. معمولا آسیب‌ها به صورت پارگی، ترک خوردگی، سوراخ و خرد‌شدگی هستند. باید در نظر بگیرید که آیا تعمیر به صرفه‌تر است یا بهتر از که قطعه تعویض شود. آیا ارزش دارد که فایبرگلاس را تعمیر کنید؟

در مواردی که آسیب سطح بزرگی دارد، برای مثال سوراخ و یا شکستگی وسیعی ایجاد شده است، بهتر است قطعه تعویض شود. اما برای آسیب‌های کوچک، تعمیر انواع شکستگی‌ها گزینه‌ای مناسب و اقتصادی است.

 

وسایل لازم برای شروع کار

برای شروع کار احتیاج به وسایل خاصی ندارید. با چند وسیله ساده می‌توانید کار تعمیر را شروع کنید. نحوه تعمیر فایبرگلاس پیچیده نیست. اگر مراحل تعمیر را با دقت و حوصله انجام دهید، نتیجه کار رضایت بخش خواهد بود.

 

1. سمباده دستی و یا صفحه سمباده برای دستگاه فرز

2.  چسب ترمیم فایبرگلاس

3. الیاف سوزنی شیشه

تعمیر فایبر گلاس

تعمیر انواع شکستگی‌ها

بعد از بررسی، قسمت آسیب دیده می‌بایست سنباده بخورد. در این بخش می‌توانید از سمباده دستی و یا سمباده متصل به دستگاه فرز استفاده کنید.
توجه داشته باشید که حدود چند سانتی‌متر از اطراف بخش سوراخ شده را باید سمباده بزنید.

دلیل این کار پاکسازی محل برای تعمیر راحت‌تر و ایجاد یک سطح مناسب برای پیوند فیزیکی بین مواد است. دقت کنید که سمباده زنی زیاد نباشد تا ورق فایبرگلاس نازک و شکننده نشود.در هنگام سنباده زنی حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. از دستکش و ماسک استفاده کنید. ذرات ریز فایبرگلاس در صورت استنشاق ممکن است به بدن شما آسیب برساند.

بعد از سمباده کاری، از الیاف سوزنی شیشه که به صورت رولی به فروش می‌رسد استفاده می‌کنیم. به اندازه پارگی قطعه، از الیاف برش می‌زنیم. قبل از نصب الیاق بر روی پارگی، باید چسب را آماده کنیم.

چسب ترمیم فایبرگلاس

چسب ترمیم انواع فایبرگلاس، عمدتا دو جزئی هستند. که باید بر اساس دستور تولید کننده این دو جزء با هم به خوبی ترکیب شوند و قبل از خشک شدن و در بازه زمانی مناسب استفاده شوند.

بعد از آماده سازی چسب، الیاف را روی بخش آسیب دیده قرار داده و از چسب استفاده می‌کنیم. دقت کنید که الیاف شیشه و چسب کاملا به اطراف بخش سوراخ شده متصل شوند.
روی کار را نمی‌پوشانیم و اجازه می‌دهیم کار کاملا خشک شود. خشک شدن کامل چسب بستگی به تولید کننده دارد. معمولا مدت زمان کافی برای خشک شدن روی بسته بندی درج شده است.

پس از خشک شدن کامل قطعه، با کمک سمباده نرم، روی کار را سمباده می‌زنیم تا به یک سطح صاف و بدون پستی و بلندی برسیم. هدف از این کار این است که سطح قطعه کاملا با قسمت‌های سالم یکسان شود.

در مرحله آخر از نحوه تعمیر فایبرگلاس روی بخش ترمیم شده را رنگ می‌کنیم. در صورتی که کار ترمیم فایبرگلاس با دقت و ظرافت کامل انجام شده باشد، تقریبا تفاوتی بین بخش سالم و بخش تعمیر شده مشاده نخواهید کرد.

سخن آخر
در این مقاله از گروه صنعتی سالار فایبر با نحوه تعمیر فایبر گلاس آشنا شدیم. در بسیاری از موارد هزینه تعمیر خیلی کمتر از هزینه تعویض کامل قطعه است. این کار صرفه اقتصادی بالایی دارد و در عین حال از مصرف گرایی و آسیب به محیط زیست جلوگیری می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *