کارتن پلاست هیدروپونیک چیست؟


این روزها، موضوع حفاظت از محیط زیست و استفاده از محصولات دوست‌دار محیط زیست بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

ورق کارتن پلاست، یکی از محصولات پلیمری قابل بازیافت است که آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند. این محصول، برای اولین بار در سال 1970 توسط یک شرکت ایتالیایی به نام Covema در مدل مخصوص اکستروژن ساخته و در سراسر جهان توزیع شد.

در حال حاضر، انواع مختلفی از کارتن پلاست ها به بازار عرضه شده است که یکی از آن‌ها، کارتن پلاستیک هیدروپونیک است. اینکه کارتن پلاست هیدروپونیک چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه به آن می‌پردازیم.

کارتن پلاست چیست؟

در پاسخ به سوال کارتن پلاست چیست باید گفت کارتن پلاست، از ورقه‌های نازک و مقاومی از جنس PVC تشکیل شده است که به صورت موازی روی هم قرار گرفته‌اند و به عنوان عایق عمل می‌کنند. شیارهایی که در بین این ورقه‌ها وجود دارد، باعث شده تا از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

از مواد اولیه تشکیل‌دهنده این محصول، پلی پروپیلن است که به روش اسکتروژن تهیه می‌شود تا به عایق‌های کارتن پلاست تبدیل شوند. کارتن پلاست‌ به دلیل قابلیت‌های زیادی که دارد، آن را به یک محصول پرکاربرد و ایمن تبدیل کرده است.

ویژگی‌های کانال های بستر کشت با کارتن پلاست

این محصول به دلیل داشتن ویژگی‌های زیر مورد استقبال خریداران قرار گرفته است که شامل موارد زیر است:

• دوام فیزیکی بالایی دارد.

• ضد آب است و گرما و سرما را به خوبی عایق می‌کند.

• در برابر بدترین شرایط محیطی مانند تغییرات دمایی 30 تا 80 درجه سانتیگراد مقاوم است. بنا‌ به سفارش مشتری می‌توان از مواد مخصوص عایق فرابنفش در تولید اشعه ماوراء بنفش خورشید استفاده کرد که این مقاومت محصول را در برابر نور خورشید تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

• در برابر مواد شوینده مقاوم است.

• یکی از مهمترین ویژگی‌های کارتن پلاست، وزن سبک آن است.

• این محصول انعطاف‌پذیری بالایی دارد و هم از نظر طول و هم در عرض خمیده می‌شود.

 

کانال های بستر کشت با کارتن پلاست

• از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به تحمل وزن و استحکام بالای این محصول اشاره کرد که تحولی شگرف در صنعت بسته‌بندی ایجاد کرده است.

• کاملا قابل بازیافت است و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند.

• بدون بو است و همچنین بوی محیط را به خود جذب نمی‌کند.

• کاملا بهداشتی بوده و هیچ‌گونه خطری برای سلامتی انسان ندارد، زیرا در مواد اولیه آن که پلی‌پروپیلن می‌باشد، از مواد سمی و مضر استفاده نشده است.

• برش دادن کارتن پلاست، به راحتی انجام می‌شود. می‌توان آن را با تیغه ساده یا مانند کارتن مقوایی توسط دستگاه برش برش داد و حتی می‌توان آن را با پانچ، چسب و حتی جوش پلاستیک وصل کرد.

• این محصول در دمای بالا مشتعل نمی‌شود، بلکه ذوب می‌شود، بنابراین در صورت بروز حادثه مانند یک مانع عمل می‌کند و از رشد سریع آتش جلوگیری می‌کند.

• امکان چاپ روی این محصول در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف به روش سیلک‌اسکرین وجود دارد.

• با توجه به ساختار شبکه‌ای این محصول و وجود هوا در داخل صفحات آن، می‌توان از آن به عنوان عایق صدا و حرارت نیز استفاده کرد.

انواع کارتن پلاست

کارتن پلاست‌ها انواع گوناگونی دارند، ازجمله:

• کارتن پلاست حبابی یا کندویی
• کارتن پلاست ضد حریق
• کارتن پلاست یو وی‌دار
• کارتن پلاست رولی
• کارتن پلاست ساده یا ورقه‌ای
• کارتن پلاست هیدروپونیک

کارتن پلاست هیدروپونیک

حال که با مفهوم کارتن پلاست هیدروپونیک چیست آشنا شدید باید گفت یکی از کانال های بستر کشت با کارتن پلاست است که محیطی را برای رشد گیاهان فراهم می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از مقوا نخواهد بود.

اگرچه مقوا می‌تواند یک محیط رشد مؤثر باشد، اما برخی مزایا و معایب مشخص در استفاده از آن وجود دارد، ازاین‌رو استفاده از مقوا به عنوان یک محیط رشد توصیه نمی‌شود.

این در حالی است که استفاده از کارتن پلاست هیدروپونیک، می‌تواند برخی از بهترین محصولات جدید را برای پرورش گیاهان ارائه دهد که به صورت بسته‌بندی شده عرضه می‌شوند تا به رشد گیاهان شما بدون هیچ کار اضافی کمک کنند.

کارتن پلاست ساده یا ورقه‌ای

کارتن پلاست ورقه‌ای، یکی از ساده‌ترین انوع کارتن پلاست است که برخلاف دیگر انواع آن، خانه‌های صاف و عمودی دارد.

این نوع کارتن پلاست، ضخامتی حدود 1.7 تا 12 میلی‌متر دارد ولی طول و عرض آن با توجه به نیاز مشتری متغیر است و می‌تواند متفاوت باشد. کارتن پلاست ساده، به راحتی خم می‌شود و حتی قابلیت اتصال به وسیله گرما و حرارت بدون نیاز به استفاده از چسب را دارد.

کارتن پلاست رولی

این نوع کارتن پلاست، ضخامتی بین 2 تا 5 میلی‌متر و با طول و عرض دلخواه ساخته می‌شود. کارتن پلاست رولی نیز در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف و بر اساس کاربردهایی که دارد، در بازار موجود است.

آنچه که بر روی قیمت این نوع کارتن پلاست تأثیر می‌گذارد، تعداد ورقه‌های آن است که هرچه‌قدر بیشتر باشد، قیمت بالاتری دارد.

 

کارتن پلاست رولی

 

کارتن پلاست یو وی‌دار

وجه تمایز کارتن پلاست uv دار چیست ؟

کارتن پلاست یو وی‌دار که در ساخت آن از مواد یو وی استفاده شده و این ویژگی، موجب حفاظت محصول در برابر آفتاب و اشعه‌ ماورابنفش می‌شود.  از این‌رو، مقاومت آن را نیز افزایش می‌دهد. این ویژگی سبب شده تا کارتن پلاست‌های یو وی‌دار قیمت بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های کارتن پلاست داشته باشند.

کارتن پلاست ضد حریق

این نوع کارتن پلاست‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند و از موادی تشکیل شده‌اند که آن‌ها را در برابر آتش، مقاوم کرده است. کارتن پلاست ضد حریق به لحاظ سایز و اندازه، مانند دیگر انواع کارتن پلاست می‌تواند بر اساس سفارش مشتری متغیر باشد، اما معمولا ضخامت 2 تا 12 میلی‌متری دارند.

کارتن پلاست کندویی

از جدیدترین انواع کارتن پلاست، کارتن پلاست کندویی یا حلوایی است که در سه لایه و به صورت حفره‌های کندومانند ساخته می‌شود. این نوع طراحی باعث شده تا کارتن پلاست کندویی، بسیار مقاوم در برابر فشار در هر دو سمت طولی و عرض باشد.

 

کارتن پلاست کندویی

 

کارتن پلاست ها چه کاربردی دارند؟

مهم‌ترین کاربردهای کارتن‌ پلاست‌ها عبارت‌اند از:

• قالب‌بندی بتن

• سوله‌سازی

• ساختمان‌سازی

• صنعت کشاورزی

• صنعت چاپ و تبلیغات

خرید ورق کارتن پلاست

از آنجایی که کارتن پلاست‌ها بسیار رایج هستند و کاربرد فراوانی دارند، بنابراین تقریبا در همه شهرها یافت می‌شوند. اما در بعضی از شهرها، کارتن پلاست‌ها به لحاظ تنوع ممکن است محدودتر باشند.

بنابراین برای خرید ورق کارتن پلاست اینکه کدام نوع از کارتن پلاست را انتخاب و خریداری کنید، بستگی به کاربرد استفاده و هدف شما دارد.لذا میتوانید جهت آشنایی با مراکز خرید معتبر به مقاله کارتن پلاست از کجا بخرم رجوع کنید.

همچنین آنچه که قیمت یک کارتن پلاست رو مشخص می‌کند، ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن است که برای هر نوع از کارتن پلاست که در بالا به آن‌ها اشاره شد، متفاوت است.

سخن پایانی
در این مقاله با یکی از کانال های بستر کشت با کارتن پلاستآشنا شده و دانستیم که کارتن پلاست هیدروپونیک چیست. همان‌طور که در متن اشاره شد، کارتن پلاست‌ها در عین حال که عایق‌های ایمنی هستند، دوستدار محیط زیست نیز هستند و این محبوبیت آن‌ها را دوچندان می‌کند.

استفاده از محصولات ایمن و به‌روز مانند کارتن پلاست در صنایع مختلف می‌تواند در تولید و پیشرفت آن کسب‌و‌کار تأثیر به سزایی داشته باشد.

شما می‌توانید با کارشناسان ما در گروه صنعتی سالار فایبر در ارتباط باشید تا شما را در راستای بهترین گزینه برای انتخاب و خرید راهنمایی کنند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *