همه چیز در مورد سقف پلی کربنات


یکی از پرکاربردترین مصارف ورق پلی کربنات، در سقف اماکن گوناگون است. این ماده ویژگی‌هایی دارد که آن را از جهات مختلف به بهترین گزینه تبدیل کرده است. در ادامه این مطلب از گروه صنعتی سالار فایبر ، به بررسی پلی کربنات سقفی و تمامی این ویژگی‌ها ، مزایا و معایب سقف پلی کربنات خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

پلی کربنات چیست؟

پیش از آن که به معایب سقف پلی کربنات برسیم، باید بدانیم که پلی کربنات چیست. این ماده که از خانواده‌ی پلیمرهای ترموپلاستیک است، شباهت زیادی از لحاظ ظاهری به شیشه دارد. با این وجود، وزن کمتر آن و مقاومت بالاتر آن باعث شده است تا در صنایع ساختمان سازی از شیشه طرفداران بیشتری داشته باشد.

 

تعریف پلی کربنات سقفی

با توجه به بخش قبل، متوجه شدیم که پلی کربنات خود انواع متنوعی دارد که هر کدام از آن‌ها بر اساس ظاهر و خواصی که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان، از انواع پلی کربنات سقفی برای  پوشش سقف استفاده می‌شود.

پلی کربنات در کل به سه مدل تقسیم می‌شود. ورق پلی کربنات تخت (flat)، ورق پلی کربنات دو جداره، و ورق پلی کربنات چند جداره این سه نوع را تشکیل می‌دهند.

پلی کربنات سقفی در واقع از ورقه‌های چند جداره تشکیل شده است. این ورق‌های چند جداره بر روی هم قرار می‌گیرند و با ترکیب آن‌ها، ماده‌ی مناسب برای پوشش سقف پلی کربنات به دست می‌آید.

 

پوشش سقف پلی کربنات

 

انواع پلی کربنات سقفی

با وجود این که پلی کربنات در ابتدای زمانی که به تولید انبوه رسید، به دلیل شفافیت خود محبوب شد، اما امروزه تنها به بی‌رنگی و شفافی محدود نمی‌شود. درست مانند سایر مدل‌های دیگر مثل تخت و دو جداره، ورق پلی کربنات سقفی نیز در رنگ‌های مختلف طراحی و تولید می‌شود.

علاوه بر رنگ، میزان شفافیت آن نیز قابل تغییر است. این نوع پلی کربنات، هر سه نوع کدر، شفاف و مات را در بر می‌گیرد و این شما هستید که بر اساس نیاز و خواسته‌ی خود، هر کدام از این سه مورد را انتخاب و خریداری خواهید کرد.

ورق پلی کربنات فلت یا تک جداره

از ورق فلت بیشتر برای نورگیر یا مکان‌هایی که می‌خواهند سقف با وضوح کامل داشته باشند استفاده می‌شود.

ورق پلی کربنات چند جداره

ورق پلی کربنات چند جداره، به نسبت مدل‌های تخت یا دو جداره مقاومت بالاتری دارد. این نوع ورق‌های پلی کربنات علاوه بر این که در برابر خم شدن مقاوم هستند و به راحتی تا نمی‌شوند، این قابلیت را دارند که به خوبی جلوی ضربه را نیز بگیرند.

به همین دلیل، یکی از پرکاربردترین مواد در ساخت و ساز صنایع دفاعی و امنیتی نیز به شمار می‌روند. به طور مثال، دیواره‌های ضد گلوله و ضد ضربه در ساختمان‌های امنیتی از این نوع پلی کربنات استفاده می‌کنند.

ورق پلی کربنات موجدار

از ورق پلی کربنات موجدار بیشتر برای سقف سوله و پارکینگ استفاده می‌شود.

 

انواع پلی کربنات سقفی

 

جدا از بحث امنیتی، استفاده از پلی کربنات سقفی از نظر ایمنی نیز بسیار مفید واقع خواهد شد. در گذشته، به جای پلی کربنات از شیشه استفاده‌ی بیشتری می‌شد، که این موضوع در مواقع خطر یا حادثه، مشکلات بسیاری به وجود می‌آورد و آسیب زننده بود. اکنون، با وجود پلی کربنات که آتش نمی‌گیرد و در برابر ضربه بسیار مقاوم‌تر از شیشه است، کار برای همه آسان‌تر گشته است.

کاربرد

در اینجا به برخی از کاربردهای رایج سقف پلی کربنات اشاره می‌کنیم:

1. گلخانه ها:

شاید تا به حال در خصوص پوشش پلی کربنات گلخانه شنیده باشید. پلی کربنات این خاصیت را دارد که در تابستان نور را پس زده و هوا را خنک کند و برعکس، در زمستان نور را به خود جذب کرده تا هوا را گرم‌تر کند. این خاصیت معتدل سازی هوایی که تنها مختص به پلی کربنات است، آن را به یک گزینه‌ی فوق العاده برای استفاده در سقف و دیواره‌های گلخانه‌ها تبدیل کند.

2. نورگیر:

سقف پلی کربنات به دلیل شفاف بودن اجازه ورود نور طبیعی به ساختمان را می‌دهد.

3. پوشش های پاسیو:

وزن سبک و بادوام یکی از دلایل استفاده از پوشش های پاسیو است.

4. سایبان:

ورق پلی کربنات با مقاومت در برابر آب وهوا و همچنین قدرت استحکام بالا گزینه مناسبی برای انواع سایبان ساختمان به شمار می‌رود.

5. سقف های تجاری:

عایق حرارتی بودن و مقاومت در برابر اشعه UV باعث می‌شود برای سقف های انبارها، کارخانه ها و سایر ساختمان های بزرگ استفاده شود.

 

پلی کربنات سقفی

 

برخی از مزایای استفاده از سقف پلی کربنات:

پس از بررسی کاربرد به مزایای استفاده از سقف پلی کربنات و در ادامه به معایب سقف پلی کربنات می‌پردازیم.

1. دوام عالی:

در شرایط آب و هوایی که در آن برف سنگین و تگرگ و همچنین طوفان زیاد است، سقف پلی کربنات انتخاب هوشمندانه ای است زیرا در برابر ضربه و شکستگی مقاوم است.

 

2. سبک وزن:

با توجه به اینکه ورق‌های استفاده شده در سقف پلی کربنات، از فلز و بتن و شیشه سبک‌تر است باعث می‌شود وزن سازه به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

 

3. انرژی کارآمد:

همچنین می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های انرژی و محیط داخلی شود زیرا مانند عایق عمل کرده و مانع انتقال حرارت به بیرون شده و دمای دخلی را ثابت نگه می‌دارد.

 

4. همه کاره:

ورق پلی کربنات از نظر رنگ، ضخامت و سبک طیف گسترده ای دارند و به همین علت از آن می‌توان در سطوح منحنی یا زاویه‌دار استفاده کرد.

 

5. مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش:

ورق های سقف پلی کربنات با یک پوشش مخصوص درمان می شوند که به جلوگیری از اشعه های مضر UV از خورشید کمک می‌کند. این نه تنها از خود مواد سقف محافظت می کند بلکه میزان اشعه ماوراء بنفش وارد شده به ساختمان را نیز کاهش می دهد که می تواند به جلوگیری از محو شدن یا آسیب دیدن مبلمان، فرش و آثار هنری کمک کند.

 

6. مقرون به صرفه:

به دلیل طول عمر زیاد ورق پلی کربنات همچنین شرایط نگهداری آسان‌تر هزینه های اضافی به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

 

با وجود مزایای فراوانی که به آن پرداختیم، پلی کربنات نیز مانند هر ماده‌ای دیگری از عیب رها نیست، بنابراین بهتر است حالا که با تمام ویژگی‌ها و مزایای آن آشنا شده‌ایم به سراغ معایب سقف پلی کربنات نیز برویم.

 

معایب سقف پلی کربنات

یکی از معایب سقف پلی کربنات، حساس بودن آن به خط و خش است. یکی از نقاط قوت و مزایایی که در خصوص این ماده وجود دارد، شفافیت و شباهت بی‌حد آن به شیشه است. با این وجود، پس از مدتی استفاده از پلی کربنات، سطح رویی آن دچار خش و خط خواهد شد. این موضوع، باعث خواهد شد تا پلی کربنات شما کمتر به شیشه شباهت داشته باشد. پس بهتر است از این نکته آگاه باشید.

مطالعه بیشتر: تفاوت پلی کربنات و شیشه

"معایب

 

ایراد دیگری که به این ماده وارد است، اما ارزش آن را به هیچ وجه پایین نمی‌آورد، قیمت آن است. قیمت گذاری پلی کربنات به عوامل گوناگونی بستگی دارد که بررسی آن‌ها در این مقاله جایی ندارد.

با این وجود، بهتر است بدانید که با توجه به گران بودن مواد اولیه و همچنین فواید فراوان پلی کربنات مانند مقاوم بودن در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید و مقاومت بالا در برابر وزن زیاد و ضربه، باعث می‌شود که خرید پلی کربنات حتی به قیمت بالا نیز ارزشش را داشته باشد.

عمر مفید پلی کربنات به نسبت سایر مواد مشابه آن نیز بالاتر است و در صورت مراقبت حتی بالاتر نیز خواهد رفت. به همین دلیل می‌توانید با خرید آن، یک خرید عمری داشته باشید و دیگر نیازی به تعویض یا تعمیر سقف و دیواره‌های سازه‌ی مورد نظر خود نداشته باشید.

 

سخن پایانی

تا به امروز، گروه صنعتی سالار فایبر موفق شده است تا به عنوان نمایندگی پلیمر طلایی یزد، بهترین کیفیت ممکن را از انواع پلی کربنات سقفی ارائه دهد.

شما عزیزان نیز می‌توانید در صورت داشتن هر گونه سوال، از تیم مشاوره‌ی رایگان سالار فایبر کمک بگیرید و تمام محصولات مورد نیاز خود را با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت از سایت خریداری کنید. از همراهی شما تا این لحظه سپاسگزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *