آشنایی با انواع سایبان ساختمان


چه در مقابل نور خورشید و چه در مقابل برف و باران، بهتر است که یک سایبان در حیاط یا پارکینگ خود جهت راحتی بیشتر داشته باشید.

داشتن پوشش یا سایبان، هم به شما اجازه می‌دهد که فضایی برای استراحت و دورهمی داشته باشید و هم می‌تواند به عنوان فضایی برای قرار گرفتن خودرو به کار رود. این مقاله از گروه صنعتی سالار فایبر ، شما را با تمامی انواع سایبان ساختمان آشنا خواهد کرد، پس متن امروز را از دست ندهید.

سایبان چیست؟

سایبان نوعی سقف محافظ است که در فصل‌های مختلف سال، این قابلیت را دارد تا از شما در برابر عوامل طبیعی محافظت کند. مواد به کار رفته در ساخت انواع پوشش سایبان، به قدری از تنوع برخوردار هستند که شما می‌توانید بر اساس نیاز و همچنین بر اساس سلیقه‌ی خود نسبت به انتخاب یک مدل آن اقدام کنید.

در گذشته، پارکینگ‌هایی که برای هر خانه ساخته می‌شد، دارای سقف بود و محیطی سربسته داشت. به همین دلیل، در زمان برف و باران هیچ نگرانی در خصوص خودرو وجود نداشت. امروزه، با تغییر اصول معماری، بسیاری از پارکینگ‌های جدید دیگر سقف ندارند و اکثر آن‌ها در محیط حیاط قرار گرفته‌اند. بنابراین، کاربرد سایبان در خانه‌هایی با چنین معماری افزایش یافته است.

 

انواع سایبان

 

مزایا استفاده از سایبان

به صورت کلی، استفاده از انواع سایبان ساختمان، چه برای فضای آزاد دورهمی‌های خودتان و چه برای خودرو یا موتور، سه مزیت مهم دارد. تمیزی، دور ماندن از نور خورشید و محافظت از عوامل گوناگون، این سه نکته‌ی قوت هستند که در ادامه، در خصوص آن‌ها توضیح بیشتری خواهیم داد.

ـ تمیز ماندن

احتمالا این اتفاق تا به حال برای شما نیز پیش آمده است. پس از مدتی متوجه می‌شوید که ماشینتان کثیف شده است. آن را به یک کارواش می‌برید و در حالی که از تمیزی برق می‌زند، آن را به خانه برمی‌گردانید. درست یک روز بعد، باران می‌بارد و متوجه می‌شوید که رد باران بر روی تمام ماشین باقی مانده است.

این موقعیت، برای بسیاری از افراد که ماشین خود را در فضای باز پارک می‌کنند رخ می‌دهد و یک سایبان با جنس خوب می‌تواند مانند پوشش سقف پارکینگ عمل کند و تمام این مشکلات را حل کند. علاوه بر لکه‌هایی که پس از خشک شدن برف و باران بر روی بدنه‌ی ماشین باقی می‌ماند، داشتن یک سایبان، می‌تواند ماشین شما را از شر گرد و خاک، و فضله‌ی پرندگان نیز نجات دهد.

 

سایبان متحرک

 

ـ دور ماندن از نور خورشید

نور خورشید خواص زیادی دارد. با این وجود، اگر بیش از حد در معرض آن قرار بگیرید می‌تواند برای شما ضرر داشته باشد. این مضرات تنها برای بدن انسان نیست. هرچیزی ممکن است در اثر میزان بیش از حد نور خورشید دچار مشکل شود. ماشین و موتور شما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

علاوه بر این که نور خورشید، باعث رنگ پریدگی داشبورد، صندلی‌ها و بسیاری از بخش‌های دیگر ماشین می‌شود، می‌تواند عملکرد قطعات داخلی ماشین را نیز دچار اختلال کند. نور بیش از حد خورشید، خصوصا در ماه‌ها و روزهای گرم سال می‌توانند به شدت مخرب باشند. بنابراین، استفاده از یک سایبان مناسب، درصد رخ دادن این مخربات را به شدت کاهش می‌دهد و عمر مفید ماشین یا موتور شما را افزایش خواهد داد.

ـ محافظت از شر عوامل گوناگون

علاوه بر محافظت از ماشین و قطعات آن در برابر نور خورشید، سایبان می‌تواند از خطرات دیگر نیز جلوگیری کند. به طور مثال، در برخی از استان‌های کشور، بارش تگرگ می‌تواند به قدری شدید باشد که به بدنه‌ی خودرو آسیب برساند. بنابراین، بهترین راه حل این است که از یک سایبان مناسب استفاده کنید و از برخورد مستقیم تگرگ به ماشین یا موتور خود جلوگیری کنید.

مورد دیگر، ریزش چیزهای دیگر مانند شاخه و برگ‌های درختان است. در بسیاری از مواقع پیش آمده است که در اثر وزش باد شدید، شاخه‌های بزرگ و سنگین از بدنه‌ی درختان جدا شوند و بر روی بدنه یا شیشه‌ی ماشین بیفتد. این موضوع در برخی موارد حتی به خش افتادن ماشین یا ترک برداشتن شیشه نیز منجر شده است.

و در پایان، سایبان مناسب جلوگیری از خطر اتفاقاتی است که احتمال رخ دادن آن‌ها پایین است، اما هرگز غیر ممکن نیستند. مانند ریزش بخشی از ساختمان، یا سازه‌های دیگر در اثر زلزله و … .

 

انواع مدل سایبان

 

انواع سایبان ساختمان بر اساس مدل

    انواع سایبان ساختمان در کل به دو نوع متحرک و ثابت تقسیم می‌شوند که در ادامه، توضیحات بیشتری در خصوص هرکدام از آن‌ها به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

همان طور که از نام آن نیز مشخص است، سایبان‌های ثابت، از جای خود تکان نمی‌خورند و همواره در جایی که از ابتدا در آن نصب شده اند باقی می‌مانند.

در حالی که سایبان‌های متحرک، درست برعکس سایبان‌های ثابت، می‌توانند جا به جا و یا باز و بسته شوند. همچنین، خود سایبان‌های متحرک، به دو نوع الکتریکی و مکانیکی تقسیم می‌شوند که سایبان‌های متحرک الکتریکی از موتورهای مخصوص استفاده می‌کنند و سایبان‌های متحرک مکانیکی نیز از یک اهرم مخصوص برای جا به جایی استفاده می‌کنند.

 

سایبان ثابت

 

اجزای سایبان

قطعات اصلی یک سایبان عبارتند از: موتور الکتریکی یا اهرم مکانیکی، چتر یا پوشش سایبان، بازوهای سایبان و فریم یا چارچوب اصلی آن.

موتور یا اهرم سایبان همان طور که در بخش قبلی توضیح داده شد، مختص به انواع سایبان ساختمان متحرک است. بنابراین سایبان‌های ثابت از این بخش استفاده نمی‌کنند و عملا تنها تفاوت سایبان متحرک و ثابت در این بخش است.

چتر یا پوشش سایبان در واقع همان بخشی است که ممکن است از جنس‌های گوناگون ساخته شود. جنس‌های پرکاربرد در ساخت انواع سایبان ساختمان، در بخش بعدی بررسی خواهند شد. بازوهای سایبان بخشی هستند که بسته به نوع آن، یا به صورت ثابت و یا به صورت متحرک، بخش چتر را نگه می‌دارند. فریم یا همان چارچوب سایبان نیز بخشی است که وظیفه‌ی نگه داشتن تمام قسمت‌های سایبان را بر عهده دارد.

معمولا نصب سایبان به این شکل است که جهت کثیف نشدن محیط ساختمان شما، چارچوب اصلی سایبان از قبل در کارگاه ساخته می‌شود و یا از فریم‌های پیش ساخته استفاده می‌شود. این چارچوب‌ها به ساختمان شما منتقل شده و آن جا سر هم خواهند شد.

 

جنس سایبان

 

جنس سایبان

برای ساخت چتر یا پوشش اصلی سایبان، از مواد گوناگونی استفاده می‌شود. به طور مثال، ورق پلی کربنات یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت انواع سایبان ساختمان است. همچنین، نوعی از ورق پلی کربنات شفاف نیز برای ساخت سایبان بسیار محبوب است. چرا که هم شفافیت دارد و هم نور خورشید را از خود عبور نمی‌دهد.

اگر این سوال برایتان پیش آمده است که پلی کربنات چیست، می‌توانید مطلب مربوط به آن را در سایت سالار فایبر مطالعه کنید.

علاوه بر پلی کربنات، از مدل‌های دیگری مانند ورق آکریلیک یا فایبرگلاس نیز می‌توان در ساخت انواع پوشش سقف استفاده کرد. با این حال، پلی کربنات در میان این نمونه‌ها هم کیفیت بالاتری دارد و هم از قیمت بیشتری برخوردار است. از این ماده علاوه بر ساخت انواع سایبان ساختمان، در ساخت انواع پوشش سقف پاسیو استفاده می‌شود.

انواع سایبان بر اساس کاربرد

در این بخش، پنج نوع از پرطرفدارترین سایبان‌ها را که از نظر کاربرد و عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند به شما معرفی خواهیم کرد. این مدل‌ها عبارتند از: سایبان سفری، سایبان استخری، سایبان بازویی، سایبان آکاردئونی و سایبان پنجره.

سایبان سفری یا پرتابل برعکس سایر مدل‌ها، قابلیت جا به جایی دارد. بنابراین، علاوه بر این که در سفر نیز قادر به حمل آن هستید، در صورت عوض کردن خانه نیز می‌توانید آن را به منزل جدید منتقل کنید.

سایبان استخر نیز معمولا به شکلی قوس دار ساخته می‌شود تا دور تا دور فضای استخر را پوشش دهد و اکثر اوقات آن را به شکل ثابت طراحی می‌کنند.

سایبان بازویی با نام جمع شونده نیز شناخته می‌شود و برای ورودی بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها کاربرد دارد. مدل آکاردئونی نیز از این نظر که مدام قادر به باز و بسته کردن آن هستید به مدل بازویی شباهت دارد اما ظاهر جذاب‌تری نسبت به مدل قبل دارد.

 

انواع سایبان ساختمان

 

سایبان پنجره نیز همان طور که اسم آن گویا است، برای ساختمان‌های مسکونی و پنجره‌های خانه کاربرد بیشتری دارد. به طوری که علاوه بر جلوگیری از ورود نور خورشید به خانه، از جمع شدن برف و باران یا فضولات پرنده‌ها بر روی لبه‌های پنجره جلوگیری می‌کند.

اگر به دنبال منبعی مطمئن برای خریداری بهترین مواد اولیه برای ساخت انواع سایبان ساختمان هستید، گروه صنعتی سالار فایبر همان چیزی است که به آن نیاز دارید. شما عزیزان می‌توانید از تیم متخصص سالار فایبر به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید و سپس تمام آن چیزی که برای ساخت سایبان و انواع پوشش سقف خود نیاز دارید را با بهترین قیمت خریداری کنید. از توجه شما تا این لحظه متشکریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *