راهنمای خرید پشم سنگ باکیفیت


در استفاده از هر چیزی، وقتی نکات ایمنی رعایت نشود اصول اولیه و بهداشتی مدنظر قرار نگیرد و از مواد باکیفیت استفاده نشود، باید شاهد خطرات و عوامل تهدیدکننده بود.

پشم سنگ، یکی از بی‌خطرترین موادی است که انسان، می‌تواند از آن برای کاربردهای مختلف استفاده ببرد؛ با این حال، این محصول نیز در صورت یک انتخاب غلط می‌تواند دچار افت کیفی و ریزش براثر گذشت مدت زمان بشود.

این ذرات ریزشی، چه برای نصب کننده در هنگام نصب، و چه برای افرادی که در طول گذر زمان در محیطی که پشم سنگ در آن استفاده شده است زیست ‌می‌کنند، ممکن است حساسیت‌زا باشد. افرادی که مستعد حساسیت پوستی و تنفسی هستند، در این مقوله بیشتر مورد تهدید خواهند بود. با این حال نگران نباشید. در این مقاله از سالار فایبر گلاس با مطالعه راهنمای خرید پشم سنگ، با خیال راحت همه این نگرانی‌ها را دور بیاندازید.

نصب پشم سنگ

چیزهای مهمی که باید درباره پشم سنگ بدانید

بگذارید در ابتدا یک چیز را روشن کنیم!  پشم سنگ چیست و چطور به دست می‌آید؟ این که می‌گویند نوعی آزبست است یا در خود آزبست دارد درست است؟

– پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ نوعی عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی است که بسیار پرکاربرد است. برای اینکه بدانید چقدر عایق خوبی است، باید توجه شما را به اعداد و ارقام روبرو جلب کنیم: تحمل دمای +750 درجه، نقطه ذوب 1300، تحمل برودتی -30 درجه سانتی گراد و دارای قدرت عایقی بالا! تا جایی که قدرت عایقی آن 22 برابر بیشتر از دیوار آجری و 33 برابر بیشتر از دیوار بتنی برآورد شده است.
از پشم سنگ، بیشتر به عنوان عایق حرارتی برای ساختمان سازی استفاده می‌شود. بیشتر از 44 درصد از عایق‌های حرارتی مورد استفاده در ساختمان سازی، از انواع مختلف پشم سنگ هستند. آیا با انواع مختلف پشم سنگ آشنایی دارید؟

– انواع پشم سنگ

از انواع پشم سنگ می‌توان موارد زیر را برشمرد:
1. پشم سنگ رولی که به آن پشم سنگ لحافی یا پشم سنگ روکش دار هم می‌گویند.
2. پشم سنگ پانلی که از آن با عنوان پشم سنگ تخته ای یا پشم سنگ ورقه ای نیز یاد می‌کنند.
3. پشم سنگ عایق لوله که به آن پشم سنگ پیش ساخته لوله ای نیز می‌گویند.
4. پشم سنگ پتویی یا پشم سنگ توری دار
هر کدام از این موارد نیز ممکن است، مدل‌های مختلفی را در بر بگیرند.

– تفاوت پشم سنگ و آزیست

معمولاً از تفاوت پشم سنگ و آزبست می‌پرسند. این که آیا پشم سنگ همان آزبست است؟ یا آیا پشم سنگ آزبست دارد؟ برای بهتر پاسخ دادن به این سوالات باید ابتدا آزبست را شناخت.
آزبست ماده‌ای است فیبری مانند. این ماده بسیار سمی است. از طریق هوا انتقال می‌یابد و احتمال ایجاد انواع زیادی از سرطان‌های غیرقابل درمان را در انسان، بالا خواهد برد و باعث آن‌ها خواهد شد. نام دیگر آن، پنبه کوهی یا پنبه نسوز هم هست. مقاومتش در برابر آتش و گرما بسیار بالا است و مورد استفاده آن هم در صنایعی است که مواد نسوز تولید می‌کنند.

آزبست از ترکیب معدنی سیلیسوم و منیزیوم ایجاد می‌شود که در طبیعت به صورت سنگ و الیاف معدنی یافت می‌شود. وقتی که الیافت آزبستی در هوا رها شوند و مورد تنفس قرار بگیرند به عمق ریه راه پیدا می‌کنند، در شش‌ها ته نشین خواهند شد؛ بدون اینکه بدن توان آن را داشته باشد تا با مکانیسم ایمنی خود، آن‌ها را هضم کند.
خوشبختانه، پشم سنگ نه آزبست است و نه ارتباطی با آن دارد. پشم سنگ از ماده‌ای به نام سیلیس ساخته می‌شوند و مواد سمی آزبست که همان سیلیسیوم و منیزیوم هستند در آن جایی ندارند.

انواع پشم سنگ

 

راهنمای خرید پشم سنگ

ما در راهنمای خرید پشم سنگ باید به ویژگی های پشم سنگ توجه کنیم. پشم سنگ باکیفیت دارای ویژگی‌های زیر است:

– خیس شدن یکنواخت: تر شدن یک نواخت الیاف پشم سنگ، بسیار مهم است و در سنجش کیفیت آن مورد توجه قرار می‌گیرد. زهکشی و لوله‌گذاری‌های سطحی باکیفیت بالا، نشان‌دهنده این است که این پشم سنگ کیفیت بالایی خواهد دارد.

– مقاومت حرارتی بالا: دومین نکته در راهنمای خرید پشم سنگ مقاومت است. هر چقدر که مقاومت حرارتی پشم سنگ بالاتر باشد، کیفیت آن هم بالاتر است. مگرنه اینکه، یکی از مهم‌ترین کاربرد پشم سنگ، به عنوان عایق حرارتی است؟ میزان مقاومت حرارتی پشم سنگ را طی آزمایشهای مختلفی به دست می‌آورند.

– تولید طبق استاندردهای تعیین کیفیت: تولید پشم سنگ باید طبق استانداردهای بین‌المللی خارجی و داخلی انجام شود. تولید کننده‌ای که انتخاب می‌کنید تا پشم سنگ را از آن خریداری کنید، باید به این استانداردها پایبند باشد و هنگام تولید به آن‌ها توجه کند.

چه عواملی بر روی قیمت گذاری پشم سنگ مؤثر است؟

عوامل مختلفی بر قیمت پشم سنگ تأثیرگذار است. نوع پشم سنگ، متراژ، ضخامت، درجه کیفیت، کارخانه تولیدکننده و همچنین عوامل دیگری مانند قیمت ارز و … چیزهایی هستند که روی قیمت پشم سنگ در یک برهه زمانی یا برهه‌های زمانی مختلف تأثیر می‌گذارند.

قیمت پشم سنگ

در خرید پشم سنگ به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • بررسی انواع
  • نوع کاربرد
  • سایز پشم سنگ
  • بررسی کیفیت پشم سنگ

از کجا پشم سنگ بخریم؟

انتخاب یک فروشگاه مناسب و ایده آل مهم‌ترین نکته در راهنمای خرید پشم سنگ است که باید به آن دقت کنیم. متأسفانه خیلی از تولیدکنندگان به استانداردهای بین‌المللی و داخلی پشم سنگ توجه دقیقی ندارند و این باعث مشاهده کیفیت پایین محصول تولیدی در ابتدا یا کاهش کیفیت آن بر اثر گذر زمان خواهد شد.

مجموعه صنعتی سالار فایبرگلاس دارای نمایندگی پلیمر طلایی یزد، به عنوان مرجعی با تجربه و تخصص بالا است که محصولاتی مطابق این استانداردها تولید کرده و به بازار عرضه می‌کند.

 

سخن آخر
خالی از لطف نیست که بدانید، پشم سنگ از مفیدترین و پاک‌ترین انواع عایق حرارتی است. شاید بتوان ادعا کرد که مفیدترین و پاک‌ترین آن‌ها؛ البته اگر خرید آن از مرجع معتبر و مطمئنی انجام شده و خریدار، با آگاهی کامل از آن دست به خرید بزند. در مقاله راهنمای خرید پشم سنگ، تلاش کردیم، اطلاعات کاملی از آنچه که باید درباره پرسش پشم سنگ از کجا بخرم در اختیار شما قرار دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *