تفاوت پشم سنگ و آزبست چیست؟


در این مطلب قصد داریم تا درباره تفاوت پشم سنگ و آزبست صحبت کنیم. هر دو این محصولات به عنوان عایق در انواع پروژه‌ها به خصوص پروژه‌های ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما وجه تمایز این دو محصول چیست؟ کارایی کدام یک بیشتر است؟ با مقایسه پشم سنگ و آزبست می‌توانیم به این سوالات پاسخ دهیم. همچنین برای آگاهی از تفاوت‌ها و مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ می‌توانید به مقاله‌های قبلی مراجعه نمایید.

 

تفاوت پشم سنگ و آزبست

 

 

پشم سنگ چیست؟

پیش از بررسی تفاوت پشم سنگ و آزبست بهتر است با هر کدام از این محصولات به طور جداگانه آشنا شویم. در همین راستا در این بخش ضمن ارائه توضیحی مختصر درباره نحوه تولید پشم سنگ یا ویژگی‌های این محصول پرکاربرد آشنا خواهیم شد.

سنگ بازالت یک سنگ آذرین است که توسط گدازه‌های آتشفشانی ایجاد می‌شود. برای تولید پشم سنگ بازالت را در معرض حرارتی معادل ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد قرار می‌دهند‌. بعد از ذوب شدن، مایع سنگ به داخل دستگاهی سانتریفیوژ مانند هدایت شده و به خاطر چرخش‌های سریع و فراوان به صورت رشته یا الیاف درمی‌آید.

این الیاف‌ها به سمت دستگاه‌های مخصوص رفته و در ابعاد و اندازه‌های مورد نیاز در کنار یکدیگر به صورت پرس قرار خواهند گرفت. پشم سنگ در انواع مدل‌های مختلف مانند رولی، پتویی و لوله‌ای تولید می‌شود.

 

پشم سنگ چیست

ویژگی‌های پشم سنگ

پشم سنگ در برابر انتقال صدا و دما بسیار مقاوم است. به علاوه با اضافه کردن برخی مواد خاص این محصول در برابر رطوبت نیز دوام خوبی نشان می‌دهد. عمر و دوام پشم سنگ بسیار بالا بوده و کاملا با طبیعت سازگار است. چرا که این محصول فاقد مواد سمی می‌باشد.

در هنگام مقایسه پشم سنگ یا آزبست این ویژگی اهمیت بالایی دارد. چرا که بزرگ‌ترین نقطه ضعف آزبست امکان ابتلای بیماری برای افرادیست که در مواجهه با آن قرار می‌گیرند. در ادامه بیشتر در این باره صحبت می‌کنیم.

پشم سنگ در برابر حریق نیز مقاومت قابل قبولی دارد. در نتیجه در صورت بروز آتش سوزی، از پخش بیشتر آتش جلوگیری خواهد کرد. یکی از چندین تفاوت پشم سنگ و آزبست در این است که ممکن است هزینه بیشتری برای پشم سنگ بپردازید، اما تا سال‌های سال نیازی به عایق‌کاری مجدد وجود ندارد.

 

کاربرد پشم سنگ

پشم سنگ به عنوان یک پوشش عایقی شناخته می‌شود. برای انواع عایق کاری‌ها از جمله عایق بندی صوتی، حرارتی و رطوبتی از مدل‌های مختلف پشم سنگ استفاده می‌شود. به عنوان مثال پشم سنگ لوله‌ای برای عایق‌بندی لوله‌کشی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت همانطور که پیش‌تر نیز به ان اشاره کردیم، با وجود تفاوت پشم سنگ و آزبست، کاربرد شناخته‌شده و اصلی هر دو محصول به عنوان عایق سازه‌ها و محصولات مختلف است. محصولات مشابه دیگری نیز برای عایق بندی هستند، مانند پشم سرامیک. پیشتر در مطلبی دیگر به مقایسه پشم سنگ و پشم سرامیک پرداخته‌ایم.

 

کاربرد پشم سنگ

مطالعه بیشتر: پشم سنگ یا فوم پلی اورتان

آزبست چیست؟

 

در تعریف آزبست چیست باید گفت آزبست در واقع یک ماده نیست. به مجموعه کانی‌های معدنی که بافتشان الیافی شکل است آزبست گفته می‌شود. محققان آزبست را به دو گروه تقسیم می‌کنند، گروه سرپانتین‌ها و گروه آمفیبول‌ها.

تفاوت آزبست‌های این دو گروه در ساختار و ساختمان تشکیل‌دهنده‌شان می‌باشد. البته همین تفاوت ساختار باعث ایجاد این محصول ماده‌ای بسیار قدیمی است. تاریخچه استفاده از آزبست‌ها به ۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

اولین بار در این زمان در یک کتاب به خاصیت نسوز بودن این الیاف اشاره شد. جالب است بدانید که در حدود سال ۱۸۲۰ در ایتالیا برای اولین بار لباسی ضد آتش با استفاده از این الیاف تولید شد.

 

آزبست چیست

 

ویژگی های آزبست

آزبست‌ها انواع مختلفی دارند. هر کدام از مدل‌های آزبست دارای ویژگی و خصوصیت منحصر به فرد خود هستند. به عنوان مثال در زمینه مقاومت شیمیایی کریزوتیل که متعلق به گروه سرپانتین است، مقاومت شیمیایی بسیار پایین و ناچیزی دارد.

در مقابل آنتوفیلیت که متعلق به گروه آمفیبول‌هاست، به خصوص در محیط‌های اسیدی بالاترین سطح مقاومت را از خود نشان می‌دهد. به طور کلی می‌توان اینطور گفت که آزبست‌هایی که متعلق به گروه آمفیبول هستند، مقاومت شیمیایی بهتری نسبت به آزبست‌های دیگر هستند.

در موضوع مقاومت حرارتی نیز آزبست‌ها شرایط مشابهی دارند. این امر به این معناست که هر کدام از آزبست‌های گروه‌های مختلف در برابر حرارت رفتار متفاوتی از خود نشان خواهند داد. البته به طور کلی آزبست‌ها نسوز هستند.

 

کاربرد آزبست

گذشته از تفاوت پشم سنگ و آزبست اولین وجه شباهت این دو محصول استفاده از آنها به عنوان عایق در پروژه‌های مختلف است. آزبست در بازار با نام پنبه نسوز شناخته می‌شود این محصول به خاطر مقاومت حرارتی بالا و قابلیت کششی قابل توجه در صنایع و پروژه‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.

در صنعت خودروسازی از آزبست برای تولید قطعات کوچک بخش‌هایی مانند لنت ترمز صفحه کلاچ و واشر استفاده خواهد شد. به علت خاصیت نسوز بودن آزبست این محصول انتخاب مناسبی در صنعت سیمان سازی برای اضافه کردن به سیمان است.

همچنین در صنایع ساخت و ساز در اسکلت ساختمان نیز برای قسمت‌های مختلف سیمانی کاشی‌های آکوستیک و صفحات ایرانیت از پنبه نسوز استفاده خواهد شد. یکی دیگر از موارد کاربرد آزبست، در صنایع پوشاک و منسوجات می‌باشد.

برای تولید انواع پوشاک آتش نشانی مانند پتو و لباس از پنبه نسوز استفاده می‌شود. همانطور دیدید در مقایسه پشم سنگ و آزبست، آزبست کاربرد گسترده‌تری دارد.

مطالعه بیشتر : پشم سنگ یا یونولیت

کاربرد آزبست

 

آیا پشم سنگ همان آزبست است؟

با توجه به توضیحاتی که در این مقاله دادیم  و تعریف کردیم پشم سنگ چیست و تفاوت آن با آزبست را شرح دادیم پاسخ این سوال خیر است. اولین تفاوت پشم سنگ و آزبست در ماده اولیه و تشکیل دهنده آن است. ماده اولیه پشم سنگ، سنگ بازالت است. در صورتی که ماده اولیه آزبست کانی‌های معدنی مانند منیزیوم و سیلسیلیم می‌باشد.

نکته مهم دیگر که در مقایسه پشم سنگ و آزبست متوجه می‌شویم خطرات و ریسک استفاده از آنهاست. در حالی که پشم سنگ ماده بی‌خطر و غیر آلرژیک است، آزبست می‌تواند به طور جدی سلامتی انسان را تهدید کند. ذرات ریزی که در الیاف بازبست وجود دارد در صورت استنشاق باعث بروز بیماری‌های ریوی و سرطان خواهد شد.

دیگر تفاوت پشم سنگ و آزبست در برخورد قانون با این دو محصول است. با توجه به خطراتی که آزبست برای سلامتی انسان ایجاد می‌کند، بسیاری از کشورها استفاده از این عایق را ممنوع اعلام کرده‌اند. در مقابل محدودیتی برای استفاده از پشم سنگ وجود ندارد.

در مقایسه پشم سنگ و آزبست از نظر میزان کاربرد متوجه می‌شویم که آزبست به شکل گسترده‌تری در پروژه‌های متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. پشم سنگ به عنوان عایق بیشتر در صنایعی مانند ساختمان‌سازی و لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که آزبست یا پنبه نسوز علاوه بر ساختمان سازی، در صنایع مختلفی مانند اتومبیل سازی، کاغذ سازی، تولید سیمان و نساجی به کار گرفته می‌شود.
در نهایت آخرین تفاوت پشم سنگ و آزبست که می‌توان به ان اشاره کرد نحوه ساخت و تولید این دو محصول است. آزبست به صورت معدنی در طبیعت وجود دارد و با استخراج به دست می‌آید.
در صورتی که برای تولید پشم سنگ پس از استخراج سنگ بازالت باید فرایندهایی مانند ذوب کردن و غیره روی آن انجام شود تا محصول نهایی تولید شود‌.

 

پشم سنگ یا آزبست

مطالعه بیشتر: تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره

خرید پوشش عایق بندی

حالا که درباره تفاوت پشم سنگ و آزبست صحبت کردیم خوب است بدانید که مهم‌ترین نکته برای خرید انواع محصولات برای عایق بندی، انتخاب یک فروشگاه معتبر است. چرا که با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار با کیفیت‌های مختلف، باید از مرغوب بودن کالای خریداری شده اطمینان داشت.

در صورتی که قصد خرید اینترنتی یا تلفنی دارید بهترین گزینه فروشگاه سالار فایبرگلاس است. گروه تولیدی سالار فایبر سالهاست که در زمینه تولید و فروش انواع محصولات پوششی و مصالح ساختمانی در تهران و سایر استان‌های کشور فعالیت می‌کند.

اما در صورتی که قصد خرید حضوری دارید محله پامنار و بازار آهن شادآباد دفاتر مختلفی برای فروش این قبیل محصولات دارند. تنها به این نکته دقت کنید که برای خرید حضوری باید وقت و انرژی بسیاری صرف نمایید.

 

جمع بندی پایانی
تا اینجا شما را با تفاوت پشم سنگ و آزبست آشنا نمودیم. با توجه به مزایای این دو محصول و مقایسه پشم سنگ و آزبست که انجام شد به نظر می‌رسد برای عایق بندی پشم سنگ گزینه بهتری می‌باشد.

برای خرید پشم سنگ هزینه بیشتری نسبت به برخی عایق‌های دیگر می‌پردازید اما خیالتان تا سالها از بابت عایق‌بندی ساختمانتان راحت است. علاوه بر این نصب پشم سنگ نیز بسیار ساده بوده و ابزار خاصی نیاز ندارد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاورین ما در سالار فایبر تماس بگیرید.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *