پشم سنگ یا یونولیت؛ کدامیک برای عایق صدا بهتر است؟


برای عایق بندی کدامیک بهتر است، پشم سنگ یا یونولیت؟ اگر تا کنون برای عایق بندی اقدام کرده باشید، حتما این سوال برای شما هم پیش آمده است. علت این امر آن است که پشم سنگ و یونولیت هر دو از بهترین محصولات برای عایق بندی ساختمان هستند.

در مقاله‌های پیشین به مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ پرداختیم. در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم که یونولیت بهتر است یا پشم سنگ؟ اگر قصد عایق بندی خانه یا ساختمان خود را دارید مطالعه مقاله پیش رو را به شما توصیه می‌کنیم.

پشم سنگ

معرفی پشم سنگ و ویژگی‌های آن

اما پشم سنگ چیست؟ پشم سنگ نوعی الیاف معدنی است. این الیاف در اثر حرارت دیدن و ذوب شدن سنگ بازالت تولید می‌شود. بازالت در زمره سنگ‌های آذرین است. سنگ‌های آذرین در اثر سخت شدن گدازه‌های آتشفشانی ایجاد شده‌اند.

پشم سنگ در مدل‌های مختلفی از جمله تخته‌ای، لحافی و لوله‌ای تولید می‌شود. در ادامه قصد داریم به چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های پشم سنگ اشاره کنیم. این ویژگی‌ها نشان می‌دهد چرا پشم سنگ به عنوان عایق، محصولی محبوب است.

مضاف بر اینکه کسب اطلاعات بیشتر درباره پشم سنگ یا یونولیت کمک می‌کند تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. به بیان دیگر هرچه بیشتر با این دو محصول آشنا باشید، بهتر تشخیص خواهید داد که برای کاربری مدنظر شما یونولیت بهتر است یا پشم سنگ؟

• پشم سنگ می‌تواند بازه دمایی بسیار گسترده‌ای را تحمل کند. این بازه چیزی در حدود منفی 30 تا بالای 750 درجه سانتی گراد است. همچنین میزان انتقال حرارت در این محصول بسیار کم است.

روش نصب پشم سنگ بسیار آسان است. این کار نیازی به ابزارهای پیچیده فنی نخواهد داشت.

• پشم سنگ با محیط زیست سازگار می‌باشد. در نتیجه در صورت استفاده، این محصول از خود مواد سمی آزاد نخواهد کرد.

• پشم سنگ ایجاد هیچگونه حساسیت نخواهد کرد. در حقیقت پشم سنگ دارای خواص ضدحساسیت نیز می‌باشد.

• خاصیت ضد عایق بودن پشم سنگ 22 برابر یک دیوار آجری و در حدود 23 برابر یک دیوار بتنی می‌باشد.

یونولیت

معرفی یونولیت و ویژگی‌های آن

در این قسمت شما را با یونولیت بیشتر آشنا خواهیم کرد. یونولیت که با نام استایروفوم نیز شناخته می‌شود، یکی از پرکاربردترین محصولات برای عایق بندی ساختمان است.

یونولیت یک محصول متخلخل و سبک است. خوب است بدانید که به خاطر ویژگی‌های این محصول، از یونولیت در صنعت بسته بندی نیز استفاده می‌شود. یونولیت ماده‌ای پلیمری و از محصولات پتروشیمی است.

این محصول با ریختن پلی استایرن درون قالب و منبسط کردن آن ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که قدمت استفاده از یونولیت به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. در آن زمان سربازهای آلمانی برای عبور از رودخانه‌ها از پل‌های یونولیتی استفاده می‌کردند.

• وزن یونولیت بسیار سبک است. در نتیجه حمل و نقل آن بسیار آسان است.

• این محصول با طبیعت سازگار بوده و قابلیت بازیافت دارد.

• یونولیت محصولی ضدضربه است. به علاوه در برابر فشار نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

• یونولیت را می‌توان در انواع ابعاد و اشکال دلخواه برش زد و شکل داد. بنابراین در انواع پروژه‌ها قابل استفاده خواهد بود.

• یونولیت انواع مختلفی دارد. از جمله این مدل‌ها می‌توان به تزریقی، فشرده، سقفی و دیواری اشاره کرد.

• ساختار و بافت یونولیت موجب شده تا این محصول در برابر صدا، انتقال دما و رطوبت عایقی کاربردی باشد.

• قیمت یونولیت در مقایسه با سایر محصولات با کاربرد مشابه بسیار اقتصادی‌تر و مقرون به صرف خواهد بود.

مطالعه بیشتر: تفاوت پشم سنگ و آزبست

یونولیت یا پشم سنگ

یونولیت بهتر است یا پشم سنگ؟

حالا که با ویژگی‌های این دو محصول آشنا شدیم، بهتر است به سراغ سوال اصلی برویم؛ پشم سنگ یا یونولیت؟ پیش از هر چیز به خاطر داشته باشید که هرکدام را انتخاب کنید، پشم سنگ یا یونولیت، انتخاب قابل قبولی بوده و تا حد زیادی رضایت شما را جلب خواهد کرد.

نکته اصلی که برای انتخاب بین این دو عایق مطرح است، کاربری مدنظر شماست. مثلا اینکه عایق صوتی بودن برای شما مهم‌تر است یا عایق رطوبتی، نقش چشمگیری در پاسخ به این سوال دارد که یونولیت بهتر است یا پشم سنگ؟ در ادامه بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

عایق صوتی؛ پشم سنگ عایق صدا یا یونولیت عایق صدا؟

هدف از تعبیه عایق صوتی به طور معمول حذف صداهای مزاحم و اضافی است. با این حال این امر در اماکنی مانند استودیوها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که مهندسی صدا و نبود کوچکترین نویزی در این فضاها بسیار حایز اهمیت است.

در بحث عایق بندی صوتی اگر بپرسند یونولیت بهتر است یا پشم سنگ؟ قطعا پاسخ پشم سنگ است. یونولیت در مقایسه با پشم سنگ توان چندانی در حذف آلودگی‌های صوتی ندارد. در صورتی که با وجود تمامی معایب و مضرات پشم سنگ، این محصول یکی از بهترین عایق‌های صوتی موجود در بازار است.

عایق حرارتی، پشم سنگ یا یونولیت

عایق حرارتی اهمیت بسیاری در مبحث عایق بندی دارد. علاوه بر راحتی ساکنان در فصول گرم و سرد سال، وجود یک عایق حرارتی مناسب از هدر رفت انرژی در ساختمان نیز جلوگیری خواهد کرد. خوشبختانه برای بررسی این امر معیاری به نام R-value وجود دارد.

این شاخص برای سنجش میزان انتقال انرژی به کار برده می‌شود. چگالی و ضخامت عایق تاثیر مستقیمی بر عدد R-value خواهد گذاشت. عددی که میزان انتقال دما در پشم سنگ یا یونولیت را نشان می‌دهد، در یک محدوده قرار دارد.

مطالعه بیشتر: آیا پشم سنگ سرطان زاست؟

عایق حرارتی پشم سنگ و یونولیت

عایق رطوبتی، پشم سنگ یا یونولیت

زمانی که این دو عایق را به طور ساده از نظر جذب رطوبت مقایسه کنیم، قطعا یونولیت در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد. چراکه پشم سنگ بدون اضافه کردن لایه‌ای ویژه توانایی کمتری به عنوان عایق رطوبتی خواهد داشت.

با این وجود توجه به یک نکته ضروری است. از آنجا که پشم سنگ در حرارت‌های بسیار بالا تولید می‌شود، محیطی پاکیزه و استریل بوده که هیچ میکروب و قارچی در آن رشد نمی‌کند. در نتیجه با خرید پشم سنگ می‌توانید برای سال‌ها یک عایق فوق‌العاده داشته باشید.

عایق ضد حریق، پشم سنگ یا یونولیت

در بحث عایق بندی ضدحریق می‌توان اینگونه گفت که ینولیت هیچ حرفی برای گفتن ندارد. پیش‌تر گفتیم که این محصول از ماده‌ای شیمیایی به نام پلی استایرن تولید می‌شود. در نتیجه یونولیت نه تنها به سادگی آتش می‌گیرد، بلکه به شعله‌ور شدن آتش کمک بیشتری نیز خواهد کرد.

در مقابل یونولیت، عایق پشم سنگ را شاید بتوان بهترین انتخاب برای جلوگیری از پخش حریق دانست. این عایق در مقابل آتش به گونه‌ای عمل می‌کند که از پخش و سرایت آن به بخش‌های دیگر ساختمان جلوگیری خواهد نمود.

عایق اقتصادی، پشم سنگ یا یونولیت

از منظر اقتصادی قطعا یونولیت هزینه کمتری به خریدار تحمیل خواهد کرد. البته با توجه به اینکه گفتیم کاربرد پشم سنگ چیست و چه مزایایی به عنوان عایق دارد، طبیعی است که این محصول از قیمت بالاتری برخوردار باشد.

مطالعه بیشتر: راهنمای خرید پشم سنگ

عایق اقتصادی پشم سنگ و یونولیت

سازگاری با طبیعت، پشم سنگ یا یونولیت

بیشتر گفتیم که این دو محصول با طبیعت سازگار هستند. با این حال نباید از این نکته غافل شد که پشم سنگ یک عایق طبیعی است. در حالی که یونولیت از مواد شیمیایی ساخته می‌شود.

در صورتی که ساخت یونولیت با توجه به یک فرمولاسیون خاص انجام نشود، اتفاقا این محصول می‌تواند برای طبیعت، محیط زیست و در نهایت چرخه سلامتی موجودات و انسان بسیار خطر آفرین باشد.

جمع بندی پایانی
پشم سنگ یا یونولیت هر دو از جهاتی مزایای مخصوص به خود را دارند. با این حال با در نظر گرفتن تمامی زاوایا اگر از ما بپرسید یونولیت بهتر است یا پشم سنگ؟ پاسخ ما عایق پشم سنگ خواهد بود. این محصول با وجود قیمت بیشتر کارایی بالاتری در خود نشان می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عایق بندی ساختمان و پشم سنگ می‌توانید با کارشناسان ما در سالار فایبرگلاس تماس بگیرید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *