تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس


امروزه استفاده از پلی کربنات و فایبرگلاس به دلیل مزایای بی‌شمارشان روز‌به‎‌روز در حال افزایش است؛ باتوجه‌به نزدیکی ظاهری این دو ورق، گاهی تصمیم‌گیری برای مشتریان سخت می‌شود که تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس در چیست؟

در این مقاله سعی کرده‌ایم ابتدا به بیان ویژگی هرکدام بپردازیم سپس تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس را بیان کرده‌ایم تا مشتریان باتوجه‌به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوتهای پلی کربنات و فایبر گلاس

 

پلی کربنات چیست؟

در جواب سوال پلی کربنات چیست می‌توان گفت، پلی کربنات پلیمری از دسته ترموپلاستیک‌ها است. اولین‌بار در سال 1953 رزین پلی کربنات ساخته شد و در سال 1958 به تولید انبوه رسید.

ورق‌ پلی کربنات هم در سال 1968 تجاری‌سازی شده و به تولید انبوه رسیده است و از همان زمان به دلیل مزایای بسیار زیادی که داشت جای خود را بین صنایع باز کرد.

این ورق پرکاربرد از فنول A ،ترکیبی از فنول و استون، و فوشرن، ترکیب گاز کلر و گاز دی‌اکسیدکربن، ساخته می‌شود.

درصد عبور نور ورق‌های پلی کربنات باتوجه‌به رنگ آن، ‌بین بازه‌ 35 تا 82 متغیر است. رنگ شفاف این ورق به دلیل عبور نور مناسب پوششی بسیار خوبی برای گلخانه‌ها است.

پلی کربنات چیست

 

همچنین به دلیل مقاومت 250 برابری‌اش و قیمت کمتر در مقایسه با شیشه می‌تواند جایگزین مطلوبی برای آن باشد؛ اما خش‌پذیری بیشترش نسبت به شیشه را باید مدنظر قرار دهید.

ورق پلی کربنات به دلیل سبک بودن، حین وقوع زلزله، بار اضافی به ساختمان منتقل نمی‌کند؛ بنابراین نسبت به شیشه ایمنی بیشتری دارد.

ورق‌های پلی کربنات در برابر اشعة UV مقاوم هستند و به همین دلیل استفاده از آن برای سقف پارکینگ‌ها گزینه‌ی مناسبی است.

پلی کربنات هنگام وقوع آتش‌سوزی، بدون شعله‌ور شدن، ذوب می‌شود و همین ویژگی از گسترش آتش جلوگیری می‌کند. در فرایند ساخت پلی کربنات آنتی استاتیک بکار می‌رود که از جذب دوده و گردوغبار جلوگیری می‎کند؛ بنابراین لکه‌های موجود روی آن به‌راحتی با جریان آب پاک می‌شود.

مطالعه بیشتر: تفاوت پلی کربنات و شیشه

 

مقایسه پلی کربنات و فایبرگلاس

 

فایبرگلاس چیست؟

فایبر گلاس چیست؟ فایبرگلاس کامپوزیتی متشکل از الیاف شیشه در بستر رزین است؛ درواقع الیاف شیشه برای افزایش مقاومت و استحکام رزین، به آن اضافه می‌شود.

متداول‌ترین رزین برای ساخت فایبرگلاس رزین پلی‌استر است، اما از سایر رزین‌ها مثل اپوکسی‌ها، فنولیک‌ها و ونیل استرها هم می‌شود استفاده کرد.

اگر می‌خواهید بیشتر با رزین فایبرگلاس آشنا شوید مقاله رزین فایبرگلاس چیست را مطالعه نمایید.

در ساخت ورق‌ فایبرگلاس الیاف‌های متفاوتی مثل الیاف شیشه، کربن، کولار یا ارامید قابلیت استفاده دارند؛ اما الیاف شیشه پرکاربردترین آن‌ها است.

برای برخی از کاربردهای فایبرگلاس، برای افزایش هرچه بیشتر مقاومت،‌ مواد مغذی مثل فوم‌ها به ترکیبات آن اضافه می‌شود. ورق فایبرگلاس در عین مقاومت و استحکام وزن سبکی دارد به همین دلیل برای مصارفی مانند اتاقک، ایرانیت، سیلوهای سیمان، صنایع کشتی‌سازی و هواپیماسازی کاربرد دارد.

ورق فایبرگلاس مقاومت زیادی در برابر خوردگی و حرارت دارد و به‌نوعی می‌توان گفت تقریباً با هیچ ماده شیمیایی وارد واکنش نمی‌شود؛ بنابراین برای ساخت مخازن مقاوم به حرارت و اسید و خوردگی ایده‌آل‌ترین گزینه است.

 

 فایبرگلاس چیست

 

تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس

اگرچه ممکن است از لحاظ ظاهری بین پلی کربنات و فایبرگلاس تفاوتی را حس نکنید اما در واقع این دو با همدیگر متفاوت هستند.

در این بخش سعی کرده‌ایم مزایا و معایب پلی کربنات و فایبرگلاس را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بتوانید بین پلی کربنات و فایبرگلاس، باتوجه‌به نیازتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

  • وزن و ظاهر

پلی کربنات به دلیل استفاده از آنتی استاتیک در ساختار آن، آلودگی کمتری را جذب می‌کند؛ بنابراین ظاهر آن باگذشت زمان در مقایسه با فایبرگلاس تمیزتر است. نسبت وزن پلی کربنات و فایبرگلاس 1 به 4 است؛ یعنی پلی کربنات 4 برابر سبک‌تر است.

 

  • استحکام

پلی کربنات و فایبرگلاس هر دو مقاوم هستند؛ اما مقامت کششی پلی کربنات 900 پوند بر اینچ مربع است درصورتی‌که مقاومت فایبرگلاس 220 پوند بر اینچ مربع است.

پلی کربنات آن‌قدر مقاوم است که در ساخت پنجره‌های ضدگلوله از آن استفاده می‌شود.

 

تفاوت ورق فایبرگلاس و پلی کربنات

 

مطالعه بیشتر: تفاوت فایبرگلاس و پلاستیک

 

  • مقاومت در برابر ضربه

نسبت مقاومت پلی کربنات و فایبرگلاس 4 به 1 است؛ یعنی مقاومت پلی کربنات 4 برابر فایبرگلاس است. پلی کربنات می‌تواند در شرایط آب‌وهوایی مختلف و در فضای باز زیر باران و تگرگ و برف مقاومت کند.

در عملیات حفاری نفت و گاز، سیستم‌های آبیاری، توربین‌های بادی، کشتی‌های اقیانوس‌پیما و غیره در سخت‌ترین شرایط آب‌وهوایی مقاوم است.

سازه‌هایی که عموماً مستعد سایش و پارگی هستند اگر با ورق پلی کربنات ساخته شوند بسیار ایمن خواهند شد.

 

  • برش و سوراخ‌کاری

برش پلی کربنات در مقایسه با فایبرگلاس راحت‎تر و ایمن‌تر است. فایبرگلاس هنگام برش یا سوراخ کردن براده‌هایی را تولید می‌کند که برای سیستم تنفسی خطرناک است اما پلی کربنات هیچ ضرر یا آسیبی ندارد.

 

مقاومت در برابر اشعه uv

 

  • مقاومت در برابر UV

فایبرگلاس در برابر اشعه UV مقاومتی ندارد اما پلی کربنات نسبت به اشعه مضر خورشید مقاوم است.

همچنین فایبرگلاس، به دلیل داشتن الیاف، در برابر خورشید به‌مرور دچار فرسایش شده و پوسته‌پوسته می‌شود اما پلی کربنات مقاومت بسیار خوبی دارد.

 

مطالعه بیشتر: تفاوت پلکسی و پلی کربنات 

 

سخن آخر
هرچند مزایای پلی کربنات نسبت به فایبرگلاس بیشتر است؛‌ اما قیمت آن گران‌تر است. برای استفاده‌هایی که نیاز به مقاومت چندانی ندارد، باتوجه‌به قیمت، فایبرگلاس می‌تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد.

گروه تولیدی صنعتی سالار فایبر با بیش از بیست سال سابقه در تولید انواع ورق‌های پلی کربنات و فایبرگلاس و کارتن پلاست، ارائه‌دهنده باکیفیت‌ترین محصولات با نازل‌ترین قیمت است. اگر سفارش پلی کربنات یا فایبرگلاس داشتید با ما تماس بگیرید.

1 دیدگاه

  • سقف فایبرگلاس با سقف پلی کربنات چه تفاوتی دارد؟
    برای استخر از کدامیک بیشتر استفاده می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *